Oedeemtherapie, ofwel manuele lymfedrainage

Het lymfstelsel speelt een belangrijke rol bij het scheppen en onderhouden van de ideale leefomgeving voor onze lichaamscellen. Het is namelijk de lymfe die daar een voedende, zuiverende en drainerende rol vervult. Bedenk hierbij dat het menselijk lichaam voor 2/3 bestaat uit vocht.

De manuele lymfedrainage is een massagevorm, die erop gericht is het lymfstelsel te stimuleren. Deze stimulatie is nodig om het teveel aan vocht (zichtbaar en onzichtbaar oedeem) beter c.q. sneller via de lymfebanen af te voeren. Oedeem is een abnormale ophoping van vocht in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aanvoer en afvoer van vocht. Er zijn verschillende vormen van oedeem, afhankelijk van de oorzaak. Zelfs oedeem die al langere tijd aanwezig is, is te behandelen met lymfedrainage.

oedeemtherapie; Fysiotherapie Oudegracht

Behandeling

Bij de manuele lymfedrainage volgens de methode Vodder wordt ritmisch een heel zachte, spiraalvormige druk uitgeoefend op de lymfklieren en de lymfbanen. Ook zal er gewerkt worden met zwachtelen, lymftaping en oefentherapie. De behandeling zal worden gestart met een intake waarbij gegevens worden geïnventariseerd en waarbij zal worden uitgelegd hoe het lichaam en het lymfsysteem functioneren. De massage begint bij de lymfeklieren in de hals (de basis) gevolgd door, afhankelijk van de klacht, de lymfklieren in de buikstreek, oksels, liezen en het gelaat. Dit vanzelfsprekend afgestemd op je klacht. De behandeling duurt 30 – 45 minuten en zal meerdere malen per week plaatsvinden.

Praktische informatie

Vergoedingen

De vergoedingen voor de therapie zijn zeer uiteenlopend per verzekeringsmaatschappij.
Wij adviseren u voor aanvang van de therapie uw polis te raadplegen.

Afspraken
Bel voor een afspraak: 072-5117799.

Informatie

Natuurlijk kunt u voor meer informatie contact met de praktijk opnemen. Dit kan telefonisch via bovengenoemd nummer of via e-mail: edine.beukers@fysiotherapieoudegracht.nl. Zij is Oedeemfysiotherapeut, Master oncologiefysiotherapeut i.o. (Msc)

Fysiotherapeut

Meer informatie kunt u ook vinden op http://www.mldv.org/.

Behandelbare aandoeningen:

De manuele lymfedrainage volgens de methode Vodder is toepasbaar bij zeer veel klachten, al dan niet in combinatie met andere therapievormen.

• Zwellingen (oedeem); bijvoorbeeld lymfoedeem of zwellingen na een ongeval of na een operatie
  • Verstuikingen
  • Bloeduitstortingen
  • Spierpijnen en spierletsels
  • Dystrofieën
  • Reuma (ontstekingen)
  • Slijtage
  • Klachten aan het zenuwstelsel; bijvoorbeeld MS, gezichtsverlamming en migraine
  • Klachten als gevolg van stress; bijvoorbeeld slapeloosheid, concentratieverlies, constipatie, diarree en hoofdpijn
  • Vruchtbaarheidsproblemen
  • Keel-, neus-, en ooraandoeningen
  • Huidproblemen; bijvoorbeeld chronische eczeem, acne en littekens
  • Longaandoeningen; bijvoorbeeld chronische bronchitis, longemfyseem en astma
  • Bloedcirculatiestoornissen; bijvoorbeeld glaucoom, etalagebenen en open wonden

Orgaanklachten; bijvoorbeeld de lever, de nieren (allergieën) en de darmen (ziekte van Crohn).