Dé fysiotherapeuten in Alkmaar en Oudorp

Stuur een mail
receptie@fysiotherapieoudegracht.nl
ma, wo, do: 08:00 - 20.00 | di, vr: 08:00 - 17.30

Bij Dry Needling worden door middel van een speciale techniek de spieren aangeprikt waardoor deze snel en langdurig ontspannen raken. Eerst volgt een gesprek en een gericht onderzoek waarin die spieren worden onderzocht die de pijn zouden kunnen veroorzaken of onderhouden. In de betrokken spieren wordt gezocht naar triggerpoints, die vaak drukpijnlijk zijn en aanvoelen als een plaatselijke verdikking in een spier. Daarnaast worden ook de omliggende gewrichten en andere spieren, die bij de beweging betrokken zijn, beoordeeld.

Triggerpoints

Een triggerpoint is een lokale verharding in een spier, dat naast drukpijn ook vaak pijn op andere plaatsen in het lichaam kan veroorzaken.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook pijn op afstand
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag: u gaat anders bewegen
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp

Dry Needling

Het inbrengen van het naaldje voelt u niet of nauwelijks. Als het triggerpoint wordt aangeprikt, kan het zijn dat de spier kort aanspant, dit noemen we een twitch. Dit kan soms wat pijnlijk aanvoelen. Het effect van de behandeling is dat de spier zich ontspant, de bewegelijkheid toeneemt en de pijn vaak direct vermindert. Meestal voelt het behandelde gebied stijf en vermoeid aan, maar dit is van korte duur.

Deze methode is een onderdeel van een fysiotherapeutische behandeling. Als u aanvullend verzekerd bent, worden de kosten van Dry Needling vergoed.

Dry Needling gebruikt een droge (dry) acupunctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier ingebracht.

Bij klassieke acupunctuur worden vaak meerdere naalden in het lichaam geprikt, die daar enige tijd blijven zitten. Bij Dry Needling wordt meestal één naald gebruikt, waarmee kortdurend spieren worden behandeld. Hierbij wordt gericht op spierverhardingen (triggerpoints).